Del 1: Det grunnleggende


Det grunnleggende

Ta mange bilder

Dette er det aller mest grunnleggende: Ta mange bilder! I løpet av de første månedene etter jeg kjøpte mitt første digitalkamera tok jeg bilder. Mange bilder. Jeg lærte meg hvordan kameraet mitt fungerte, hva som skjedde når jeg endret på innstillinger og hvorfor resultatet ble som det ble. Ikke minst ble jeg flinkere til å bruke mindre tid på å fikle med innstillingene og mer tid på å ta bilder.

Hele poenget er at når det gjelder, skal du være klar til å ta bildet. Tenk deg at du har leid inn en modell til et stockbilde du har planlagt, eller at du har lånt en venn. Ikke minst er det kjedelig for modellen å måtte vente mens du stiller inn kameraet, men det kan være du går glipp av et blikk, et uttrykk eller en positur. Det jeg vil frem til her er at du alltid må være klar — det er ikke sikkert du får en sjanse til.

Bruk RAW-format

De aller fleste speilreflekser og en del kompaktkameraer har mulighet til å ta bilder i RAW-format. Fordelen med RAW-formatet er at det inneholder mye mer informasjon om bildet enn en JPEG-fil. Du kan for eksempel endre hvitbalansen og gjøre mindre endringer på bildet uten at kvaliteten blir merkbart dårligere. Endrer du hvitbalansen på et bilde i JPEG-format må du derimot regne med et lite kvalitetstap.

Bakdelene med RAW-formatet er at du må etterbehandle filene, mens JPEG-filene er klare til bruk fra første øyeblikk. Du må også ha et eget program for å kunne åpne RAW-filer og redigere dem, for eksempel Photoshop, Lightroom eller Aperture. En annen ulempe med RAW-filer er at de tar mye større plass enn JPEG-filer.

Bruker du de rette innstillingene når du tar bildet, vil det ikke være mulig å se forskjell på en JPEG-fil av høy kvalitet og en behandlet RAW-fil.

Sikkerhetskopi

Å miste alle bildene sine er enhver fotografs største mareritt. Om harddisken din skulle ta kvelden og du ikke har lagret bildene noe annet sted, så har du mildt sagt et lite problem. Da kan du se langt etter fjorårets bilder fra sommerferien på Tenerife.

Gode sikkerhetsrutiner begynner allerede før du tar ditt første bilde, nemlig med minnekortet ditt. Kjøp minnekortet ditt fra en av de større produsentene og ikke en billig kopi, da disse etterligningene gjerne er andresorteringsvarer og ofte har mye dårligere kvalitet. SanDisk kan jeg varmt anbefale, og det skal en del til før de takker for seg. Jeg har enda til gode å oppleve at et av SanDisk-kortene mine streiker. Merk deg også at dersom du skulle ha behov for å formatere minnekortet, så må du for all del huske å legge bildene over på PC-en først.

Videre bør du vurdere å investere i en ekstern harddisk på 1-2 terabyte. Det koster ikke så mye, og det er gull verdt å ha en ekstra kopi av bildene i bakhånd i tilfelle PC-en tar kvelden — spesielt hvis du har familiebilder du ikke har tatt utskrift av, stockbilder som du ikke har lastet opp, eller bilder du har tatt på oppdrag og ikke har sendt til oppdragsgiver enda. Selv har jeg en ekstra harddisk i PC-en som det kun ligger bilder på, en NAS-harddisk (Network-attached storage) med kopi av alle bildene, og enda en kopi på en ekstern harddisk som vanligvis ligger innelåst i safen min. Sistnevnte tar jeg frem én gang i måneden for å legge inn nye bilder. Safen er brannsikker, så dersom jeg skulle være veldig uheldig har jeg i det minste bildene i behold.

Arbeidsflyt

Arbeidsflyt vil enkelt og greit si hva du gjør med bildene dine og når du gjør det.

For eksempel er dette min trinnvise arbeidsflyt som jeg prøver å følge i størst mulig grad:

  • Skyter alle bildene i RAW. Prøver å ha kontroll på de 4 minnekortene jeg har, slik at jeg vet hvilke det er bilder på og hvilke som er tomme.
  • Overfører bildene til PCen vha. Adobe Lightroom. Bildene har standardnavn fra kameraet — IMG_1234 e.l. Bildene blir lagt inn i en mappe med dato og hendelse, som igjen legges i en mappe i henhold til den gjeldende måneden. Systemet mitt er altså slik: År -> Måned -> Dato og hendelse -> bilder.
  • Kopierer bildene over til NAS.
  • Ser igjennom bildene jeg har tatt, sletter de som ikke er brukbare, velger ut de beste og redigerer dem dersom det er behov for det.
  • Legger til tags på de bildene jeg vil bruke til stock og laster dem opp til de forskjellige microstockbyråene.

Hvordan du gjør det er opp til deg selv, men det kan være en stor fordel å ha en fast arbeidsrutine som du følger konsekvent. Roter du mye blir det fort litt frem og tilbake, og du kan ende opp med å bruke mye mer tid enn du hadde tenkt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *